Σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου η αμερικανική Αεροπορία ετοιμάζεται να εφαρμόσει την λύση του νέου αυτού υλικού στα αεροσκάφη της F-16 προκειμένου αυτά να αποκτήσουν ικανότητες stealth.
Τα αεροσκάφη διαθέτουν βέβαια κάποια στοιχεία απόκρυψης Η/Μ ίχνους καθώς σε αυτά έχουν εφαρμοστεί υλικά απορρόφησης Η/Μ ακτινοβολίας γνωστά ως RAM τα οποία στην ουσία αποτελούνται από μικροσκοπικούς κόκκους ειδικά επεξεργασμένων μετάλλων, τα οποία ουσιαστικά απομειώνουν το συνολικό Η/Μ ίχνος του αεροσκάφους.
Παρόλα αυτά η USAF ποτέ δεν ήταν πλήρως ικανοποιημένη από τις επιδόσεις των υλικών RAM στα F-16 αποφασίζοντας τη δοκιμή κάποιων ειδικών επιστρώσεων τα οποία δεν θα αντικαθιστούσαν αλλά θα ενίσχυαν την υπάρχουσα απόδοση των υλικών RAM, τα οποία χρησιμοποιούνται και στο F-35.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ξεκίνησε ως “Have Glass Gen 1” σε πειραματικό αρχικό επίπεδο τόσο για τα F-35 όσο και για τα F-16 ενώ βελτιωμένες εκδόσεις της «βαφής» έχουν δοκιμαστεί επιχειρησιακά σε διάφορες μονάδες της αμερικανικής Αεροπορίας όπως και άλλων χωρών.
Η “Have Glass Gen 4” δοκιμάστηκε στην ΑΒ Eglin με την 85η Μοίρα Δοκιμών και Αξιολόγησης της USAF σε δύο αεροσκάφη.
Η “Have Glass Gen 5” ο διάδοχος της -4, πρόκειται σύμφωνα με δημοσιεύματα του
Τύπου να τοποθετηθεί στα αεροσκάφη καταστολής αεράμυνας F-16CJ block 50 της USAF, για τα οποία το χαμηλό Η/Μ ίχνος παίζει σημαντικό ρόλο στην επίτευξη της αποστολής τους.
Έτσι τα F-16CJ καταστολής αεράμυνας στα οποία ήδη εφαρμόζεται το πρόγραμμα της ειδικής stealth επίστρωσης είναι αυτά της 52ης Πτέρυγας στο Spangdahlem της Γερμανίας, της 20ης Πτέρυγας στην ΑΒ Shaw, της 35ης Πτέρυγας στην Misawa της Ιαπωνίας, της 169 Πτέρυγας της Αεροπορικής Εθνοφρουράς των ΗΠΑ στην ΑΒ McEntire και τέλος της 148ης Πτέρυγας που εδρεύει στο αεροδρόμιο Duluth στις ΗΠΑ στην Μινεσότα.
Πρόσφατα και πιο συγκεκριμένα στις 12 Αυγούστου 10 αεροσκάφη της πέταξαν από τις ΗΠΑ στο Αφγανιστάν (φωτογραφία α΄ σελίδας) , όπου ένα εκ των αεροσκαφών ( το F-16CJ, με αριθμό 91-039) διέθετε την χρυσαφής απόχρωσης νέα «βαφή».
Δεν υπάρχουν ακριβείς πληροφορίες –και αν υπήρχαν δεν θα ήταν αποδεσμεύσιμες- για το πόσο η νέα αυτή επίστρωση μειώνει το Η/Μ του F-16 to RCS του οποίου εκτιμάται στα 1 με 2 m2 –τη στιγμή που το F-35 φέρεται να έχει 0.0015 m2- αλλά οι εκτιμήσεις μιλούν ότι αυτό πέφτει κάτω του μέτρου.
Ο επείγων χαρακτήρας της δοκιμής της “Have Glass” 5ης γενιάς και της εφαρμογής της σε αεροσκάφη ιδιαίτερα σε αυτά καταστολής αεράμυνας εκτιμάται πάντως ότι συνδέεται με τα επικείμενα σχέδια των ΗΠΑ να προχωρήσουν σε μια επ’ιεθση εναντίον του Ιράν αυτό όμως μετά το Νοέμβριο, όπου και οι αμερικανικές εκλογές αλλά και για να δοθεί χρόνος στην αξιολόγηση της νέας αυτής «βαφής».
Μάλιστα η αποστολή ενός αεροσκάφους που φέρει την Have Glass Gen 5 στο Αφγανιστάν σκοπεύει στις δοκιμές με το αμερικανικό σύστημα αεράμυνας στη χώρα αυτή σε συνθήκες που παρομοιάζουν με αυτές στο Ιράν. Παράλληλα θα επιτρέψει την αξιολόγηση συμπεριφοράς της επίστρωσης στις ιδιαίτερες συνθήκες στ ο έδαφος (χαμηλές-υψηλές θερμοκρασίες, σκόνη κ.α.) αναφορικά με τη αντοχή της.
Εάν τελικά η επίστρωση αυτή αποδώσει τα αναμενόμενα ή όχι είναι κάτι που θα γίνει γνωστό αργότερα, αλλά το θέμα πρέπει να απασχολήσει και την ηγεσία της ΠΑ. Αυτό γιατί η έλευση των τουρκικών F-35 στο περιβάλλον του Αιγαίου θα φέρει σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση τα ελληνικά F-16. Εάν η επίστρωση όντως αποδίδει και είναι αποδεσμεύσιμη προς εξαγωγές θα είναι μια λύση με λογικό κόστος έτσι ώστε να μετριαστούν στο ελάχιστο δυνατό τα αρνητικά επακόλουθα από την έλευση των τουρκικών F-35.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου