του Ιωάννη Αθ. Μπαλτζώη*Το θέμα της ανοικοδόμησης του Τρίτου Ιουδαικού Ναού είναι από τα βασικά θέματα της Ιουδαικής πίστης και έχει κυρίαρχη μορφή στα ιερά κείμενα της Ιουδαικής θρησκείας, στις Προφητείες και στους θρύλους και παραδόσεις. Έτσι η ανοικοδόμησή του αποτελεί όνειρου και επιδίωξη όχι μόνο των ισχυρά θρησκευόμενων Εβραίων, αλλά και των κοσμικών, που είναι χαλαρής Ιουδαικής πίστης. Το πρόβλημα είναι ένα και ουσιαστικό. Για να κτιστεί ο Ναός θα πρέπει
να κτιστεί στο μέρος που είχαν ανοικοδομηθεί οι προηγούμενοι δύο, οι οποίοι καταστράφηκαν και από τότε όλοι οι Εβραίοι προσεύχονται και θρηνούν στα ερείπια του Δεύτερου Ναού, στο περίφημο Τείχος των Δακρύων. Δηλαδή στο όρος του Ναού κατά τους Εβραίους, ή το Σαράμ Αλ Σαρίφ ("Ευγενές Ιερό" στα Αραβικά) κατά τους Άραβες. Για τους Εβραίους το όρος αυτό που βρίσκεται εντός των τειχών της παλαιάς Πόλης της Ιερουσαλήμ έχει τεράστια ή για την ακρίβεια μοναδική σημασία για την Πίστη των.

Είναι το Ιερότερο μέρος της Ιουδαικής Θρησκείας και άπαντες οι Εβραίοι θεωρούν αυτοσκοπό των να το επισκεφτούν, να προσκυνήσουν, να διαβάσουν κείμενα από την Τορά και να θρηνήσουν την καταστροφή του Ναού του Σολομώντα, στο Τείχος των Δακρύων, το μόνο που απέμεινε από τον Ναό. Πιστεύουν δηλαδή (και έτσι είναι αφού έχει αποδειχτεί ιστορικά και επιστημονικά) ότι στο σημείο αυτό βρισκόταν ο Ναός του Σολομώντα, που καταστράφηκε από τον Ναβουχοδονόσορα το 586 π.Χ. Στον ίδιο χώρο στη συνέχεια χτίστηκε ο Δεύτερος Ναός, ο οποίος καταστράφηκε από τους Ρωμαίους το 70 μ.Χ. Για τους Ορθόδοξους Εβραίους αυτός είναι ο τόπος όπου θα φτάσει ο Μεσσίας (Δευτέρα Παρουσία για τους χριστιανούς), και ως εκ τούτου η παράδοσή του στους μουσουλμάνους είναι ανήκουστο ενδεχόμενο.

To Όρος του Ναού ή το Χαράμ αλ-Σαρίφ, είναι επίσης ο ιερότερος τόπος του Ισλάμ, μετά τη Μέκκα και τη Μεδίνα. Βρίσκεται στην καρδιά του αραβικού τομέα της Παλιάς Πόλης της Ιερουσαλήμ και καλύπτει έκταση μόλις 142.000τ.μ. (το ένα έκτο ολόκληρης της εντός των τειχών Παλιάς Πόλης). Στο νότιο τμήμα του βρίσκεται το Τέμενος Αλ-Ακσά και στο κέντρο του τοποθετείται ο Θόλος του Βράχου. Ολόκληρη η περιοχή του Χαράμ αλ-Σαρίφ είναι ιερή και η είσοδος επιτρέπεται μόνο σε μουσουλμάνους.
Η ομορφιά του χώρου είναι μοναδική και το περιβάλλον εμπνέει γαλήνη και θρησκευτικότητα. Οι μουσουλμάνοι προσεύχονται στο πάνω μέρους του Ιερού λοφίσκου (Τέμενος του Αλ Ακτσά και Θόλος του Βράχου ή Τέμενος του Βράχου) και οι Εβραίοι στους "πρόποδες" του λόφου, όπου ευρίσκεται το Τείχος των Δακρύων. Για τους Εβραίους αναφερθήκαμε για την μοναδική του σημασία, που έχει ο χώρος. Και για τους μουσουλμάνους ο χώρος έχει ιδιαίτερη θρησκευτική σημασία, γιατί είναι ο τόπος όπου έφτασε ο προφήτης Μωάμεθ από το ταξίδι του μέσα στη νύχτα και είπε την πρώτη «κίμπλα» (προσευχή) για το Ισλάμ. Κατά το ένατο έτος της ιερής αποστολής του, γύρω στο 620 μ.Χ., ο Μωάμεθ σηκώθηκε μέσα στη νύχτα για να επισκεφθεί το Ιερό Τέμενος της Μέκκα. Μετά την προσευχή του, αποκοιμήθηκε. Ο άγγελος Γαβριήλ ήλθε πλάι του και, αφού τον ξύπνησε, τον οδήγησε στην άκρη του Τεμένους της Μέκκα. Εκεί βρισκόταν ο αλ-Μπουράκ, ένα άλογο με άσπρα φτερά, που «το κάθε βήμα του απλωνόταν όσο μπορούσε να δει το μάτι». Ο Μωάμεθ και ο άγγελος Γαβριήλ ανέβηκαν στον αλ-Μπουράκ και αυτός τους πήγε στο Βορρά, στο Τέμενος Αλ Ακσά της Ιερουσαλήμ, το πιο απομακρυσμένο τέμενος από όλα. Όταν έφτασε στην Ιερουσαλήμ, ο Μωάμεθ κατέβηκε από το φτερωτό άλογο και προσευχήθηκε στο χώρο της Πέτρας (Θόλος του Βράχου).
Για να είμαστε αντικειμενικοί, για τους Εβραίους, το Όρος του Ναού είναι ο κυριότερος, ο μοναδικός, ο ιερότερος λατρευτικός χώρος ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ ιστορικά και επιστημονικά, αφού τα ευρήματα κάτω στις στοές του Τείχους των Δακρύων αποδεικνύουν περίτρανα την ιερότητα του χώρου ως του κυρίως λατρευτικού των Εβραίων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Από την άλλη σε ότι αφορά την Ισλαμική θρησκεία η μετάβαση και παρουσία του Προφήτη Μωάμεθ στην Ιερουσαλήμ δεν έχει αποδειχτεί ιστορικά. Η παρουσία του Προφήτη στην Ιερουσαλήμ γίνεται αποδεκτή από τους πιστούς, σύμφωνα με την θρησκευτική των Πίστη και τις ερμηνείες των Ιερών τους Βιβλίων, για αυτό και θεωρείται ο τρίτος ιερότερος λατρευτικός των χώρος.Έτσι λοιπόν αφού καταδείξαμε την τεράστια σημασία, που έχει αυτός ο λόφος εντός της παλαιάς πόλης της Ιερουσαλήμ, αντιλαμβανόμαστε την δυσκολία ή το αδύνατον με τις υφιστάμενες συνθήκες να "κτιστεί" από τους Ισραηλινούς ο Τρίτος Ναός, το όνειρο και η επιδίωξη κάθε Εβραίου, που θα σηματοδοτήσει και την παγκόσμια δόξα και κυριαρχία του Ισραήλ. Πάνω στο Όρος του Ναού ή Χαράμ Αλ Σαρίφ ευρίσκονται δύο Ιερά κτίσματα της Ισλαμικής Θρησκείας και Πίστης. Η καταστροφή έστω και ενός μέρους ή και ακόμη χειρότερο ενός Τεμένους εξ αυτών, θα αποτελούσε την αφορμή για τον ξεσηκωμό ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΩΝ του κόσμου, εναντίον του Ισραήλ, με αποτέλεσμα το Ολοκαύτωμα όλης της Μέσης Ανατολής, την επικράτηση του Βιβλικού Αρμαγεδώνα και την καταστροφή των πάντων. Άρα τι γίνεται; Αδιέξοδο; Έτσι μετριοπαθείς Εβραίοι προτείνουν μια συμβιβαστική λύση και για τις δύο θρησκείες, δηλαδή την ανοικοδόμηση του Τρίτου Ναού, δίπλα από τον Θόλο του Βράχου. Βέβαια υπό τις σημερινές συνθήκες κάτι τέτοιο θεωρείται ανέφικτο. Η πρόταση θα μπορούσε να εξετασθεί και από τις δύο πλευρές, όταν επικρατήσει η ειρήνη στην περιοχή. Το άρθρο που παραθέτουμε είχε δημοσιευτεί προ 3ετίας στην έγκυρη Ισραηλινή εφημερίδα Jerusalem Post, είχε αναδημοσιευτεί στον Κόκκινο Ουρανό και είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Έχει και ενδιαφέροντα στοιχεία για τις δοξασίες και αντιλήψεις, που επικρατούν στην Μέση Ανατολή και δίδει κάποιες εξηγήσεις για τα τεκταινόμενα στην περιοχή αυτή.
Jerusalem Post 2009
Μια νέα διαθρησκευτική εβραϊκή πρωτοβουλία που ξεκίνησε τελευταία, διατυπώνει την άποψη ότι για να κτιστεί ο Τρίτος Ιουδαϊκός Ναός στην Ιερουσαλήμ δεν απαιτείται να καταστραφεί ο «Θόλος του Βράχου» (Dome of Rock) ( ή «Όρος του Ναού» κατά τους Ιουδαίους, που έχει μείνει γνωστός και ως το «τέμενος του Ομάρ» από τον χαλίφη Ομάρ - εμπν - ελ Χαττάμπ, (581 - 644 μ.X.) ο οποίος το έκτισε αφού κατέλαβε την Ιερουσαλήμ).

Το σχέδιο του "Οράματος του Αγίου Όρους του Θεού" ("God's Holy Mountain Vision") δίνει ελπίδες για την εκτόνωση των θρησκευτικών συγκρούσεων δείχνοντας ότι η θεωρία του «Τέλους των Ημερών» σύμφωνα με την Ιουδαϊκή θρησκεία, θα μπορούσε να συνυπάρξει αρμονικά με την σημερινή Ισλαμική αρχιτεκτονική ηγεμονία για το Όρος.
"Το όραμα για την ειρηνική γειτνίαση των ιερών Ναών των δύο θρησκειών μπορεί να μετατρέψει το Ιερό Όρος από τόπο διαμάχης σε κοινό ιερό τόπο λατρείας, τον οποίο θα μοιράζονται Εβραίοι, Μουσουλμάνοι και Χριστιανοί», λέει ο Yoav Frankel, επικεφαλής αυτής της πρωτοβουλίας.
Ο «Σύνδεσμος της Διαθρησκευτικής Προσέγγισης» (Interfaith Encounter Association) στο Συνεδριακό Κέντρο Mishkenot Sha'ananim του Konrad Adenauer στην Ιερουσαλήμ είναι ο χορηγός αυτού του προγράμματος, το οποίο περιλαμβάνει διαθρησκειακή μελέτη και άλλα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Σύμφωνα με την ισλαμική παράδοση, ο «Θόλος του Βράχου», κτίστηκε το 691 μ.Χ., και αποτελεί το σημείο από το οποίο ο Μωάμεθ ανέβηκε στον Παράδεισο, με την συνοδεία του Άγγελου Γαβριήλ.
Όμως, σύμφωνα με την εβραϊκή παράδοση, το όρος Μοριά (Mount Moriah), που βρίσκεται τώρα κάτω από τον Θόλο του Βράχου, είναι ο τόπος που υπήρχε ο Ναόςτου Σολομώντα με τα Άγια των Αγίων.
(Μάλιστα, κατά την διάρκεια του ταξιδιού του στην Ιερουσαλήμ, ο Mark Twain έγραψε ότι μερικά τμήματα του Θόλου του Βράχου είναι κατασκευασμένα από πέτρες του Ναού του Όρους, οι οποίες ήταν κομμάτι του Εβραϊκού Ναού που καταστράφηκε από τους Ρωμαίους το 70 μ.Χ. Όταν η Ιερουσαλήμ έπεσε στα χέρια των σταυροφόρων, επί Baldwin Α΄, το 1104 μ.Χ., οι Ναΐτες Ιππότες, οι οποίοι πίστευαν ότι ο Θόλος του Βράχου ήταν το σημείο του Ναού του Σολομώντα, εγκατέστησαν το διοικητήριο τους στο Τέμενος Αλ Ακσά δίπλα στο Θόλο για το μεγαλύτερο μέρος του 12ου αιώνα. Βλέπε αναλυτικά στο Middleeast.gr)
Μέχρι τώρα η κρατούσα παράδοση στους εβραϊκούς κύκλους ήταν ότι έπρεπε να καταστραφεί ο Θόλος του Βράχου, προκειμένου να κατασκευαστεί ο Τρίτος και τελευταίος Ιουδαϊκός Ναός.
Ωστόσο, σε ένα άρθρο που δημοσιευθηκε το 2007 στο Tehumin, μια εφημερίδα που ασχολείται με θέματα του Ιουδαϊκού Νόμου, ο Frankel, ένας νέος θεολόγος, παρουσίασε μια διαφορετική πρόταση.
Το κύριο επιχείρημα είναι ότι η Ιουδαϊκή θρησκεία υπογραμμίζει το ρόλο του «προφήτη» σχετικά με την ανοικοδόμηση του Ναού.
Ο προφήτης αυτός θα έχει κάποια υπερεξουσία, συμπεριλαμβανομένης της διακριτικής ευχέρειας να προσδιορίσει εκείνος την ακριβή τοποθεσία του Ναού, ανεξάρτητα από τις αποκλίνουσες εβραϊκές παραδόσεις.
Ο Frankel έχει υιοθετήσει το σενάριο ενός αυθεντικού προφήτη στον οποίο έχει δοθεί μία ιερή «αποκάλυψη» ότι ο Ναός θα ανοικοδομήθηκε στην συγκεκριμένη ή σε άλλη τοποθεσία στο Όρος του Ναού, αλλά σε ειρηνική γειτνίαση με τον τέμενος και άλλους μουσουλμανικούς οίκους προσευχής, όπως το τζαμί Al Aksa και τους άλλους χριστιανικούς ναούς που βρίσκονται τριγύρω.
Ωστόσο, τόσο οι Μουσουλμάνοι όσο και οι Εβραίοι έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στην πρωτοβουλία αυτή.

Ο Σεΐχης Abdulla Nimar Darwish, ιδρυτής του Ισλαμικού Κινήματος στο Ισραήλ, είπε ότι είναι μάταιο να μιλάμε για το τι θα συμβεί όταν ο Mahdi, που αποτελεί τον«Μεσσία» για τους μουσουλμάνους, εμφανιστεί και αποκαλύψει τον εαυτό του.
"Γιατί να πάρουμε εμείς αυτήν την ευθύνη να αποφασίζουμε για τέτοια πράγματα;" δήλωσε ο Darwish σε τηλεφωνική συνέντευξη της εφημερίδας Jerusalem Post.
"Ακόμη και οι Εβραίοι πιστεύουν ότι απαγορεύεται να ξαναχτίσουν το Ναό μέχρι να εμφανισθεί ο Μεσσίας. Γιατί λοιπόν να συζητάμε;

"Ο Mahdi θα αποφασίσει αν θα ξαναχτιστεί ή όχι ο Ναός. Και εάν εκείνοςαποφασίσει τελικά ότι θα πρέπει να ξανακτιστεί, τότε εγώ ο ίδιος θα βγω έξω και θα πάω στο Ιερό Όρος και θα βοηθήσω κουβαλώντας πέτρες" λέει, ο Darwish προειδοποιώντας μάλιστα ότι είναι ενάντιος σε κάθε προσπάθεια για το ξαναχτίσιμο του Ναού πριν από την έλευση του Mahdi.
"Όσο υπάρχει ακόμα και ένας μουσουλμάνος ζωντανός, κανένας Ιουδαϊκός Ναός δε θα βρεθεί στο Al-Haram Al-Sharif [το Ιερό Όρος]. Το status quo πρέπει να διατηρηθεί, διότι διαφορετικά θα υπάρξει αιματοχυσία."
Σε αντίθεση, ο Baruch Ben-Yosef, (φωτο), πρόεδρος του Κινήματος για την Επαναφορά του Ναού, (Movement to Restore the Temple),κατέστησε σαφές ότι ο Ναός πρέπει να κατασκευαστεί, εκεί όπου βρίσκεται ο Θόλος του Βράχου σήμερα.

"Όποιος λέει οτιδήποτε άλλο απλά δεν ξέρει για τι τι μιλάει", είπε. "Ένας προφήτης δεν έχει τη δύναμη να αλλάξει το Νόμο, στον οποίο αναφέρεται ρητά η τοποθεσία του Ναού."
Ο Ben-Yosef επίσης απορρίπτει την ιδέα ότι η ανοικοδόμηση του Ναού πρέπει να γίνει από έναν προφήτη.
"Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα Sanhedrin (το Συνέδριο, το οποίο και «δίκασε» τον Ιησού)", είπε.
Το κύριο Σώμα των Ορθόδοξων Ραβίνων του Ισραήλ έχουν αντιταχθεί στις προσπάθειες να ξαναχτιστεί ο Ναός, από τότε που το Όρος τέθηκε υπό ισραηλινό έλεγχο, το 1967.
Το Ύπατο Ραβινάτο ακόμα εξέδωσε διάταγμα που απαγορεύει την είσοδο των Εβραίων στην περιοχή για την τέλεση διαφόρων τελετουργικών «καθαρισμού», σύμφωνα με τα ιουδαϊκά έθιμα.

Ωστόσο, αρκετές λαϊκές εβραικές οργανώσεις, όπως το Κίνημα για την Επαναφορά του Ναού (Movement to Restore the Temple) και ανυπότακτοι Ραβίνοι, συμπεριλαμβανομένου του ραββίνου Yisrael Ariel, επικεφαλή του Ινστιτούτου του Ναού (Temple Institute) στην Ιερουσαλήμ και ηγετικό μέλος του αναβιωμένου Sanhedrin το οποίο καθοδηγείται από τον ραββίνο Adin Steinsaltz, έχουν ζητήσει να προχωρήσουν οι διαδικασίες για να ξαναγίνουν θυσίες στο Όρος και να και να ανοικοδομηθεί ο Ναός.
Σημειώνεται ότι ο ραββίνος Ariel Yisrael, ιδρυτής του Ινστιτούτου του Ναού, (The Temple Institute) δεν είναι κάποιος ασήμαντος, γραφικός ή απλά «αντιδραστικός» ραβίνος, όπως θα μπορούσε κάποιος να υποθέσει από το άρθρο. Στον Yisrael απονεμήθηκε πέρσι, από το Ισραηλινό Υπουργείο Παιδείας το "Βραβείο του Ιουδαϊκού Πολιτισμού".Η απονομή έγινε στις 23 Οκτωβρίου 2008, στο Yad Sarah House στην Ιερουσαλήμ.
Ο ραββίνος Yisrael Ariel (φώτο κάτω) υπήρξε αλεξιπτωτιστής του πολέμου "των 6 ημερών" και ίδρυσε το Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Οικοδόμηση του Ναού,(Institute for Research and Building the Temple) πιο γνωστό ως το Ινστιτούτο του Ναού (Temple Institute), περίπου πριν από 20 χρόνια.

Το Ινστιτούτο έχει ήδη κατασκευάσει με γνήσια υλικά (όπως αναφέρονται στην Παλαιά Διαθήκη) αυθεντικά αντικείμενα για την λειτουργία του τρίτου Ναού, προκειμένου όλα να είναι έτοιμα όταν θα κατασκευαστεί ο Τρίτος Ναός.
Οι θρησκευόμενοι Ιουδαίοισυνδέουν την οικοδόμηση του Τρίτου Ναού με την έλευση του «Μεσσία», (που ακόμα περιμένουν). Οι Ορθόδοξοι Ιουδαίοι ισχυρίζονται ότι πρέπει να έρθει πρώτα ο «Μεσσίας», ο οποίος και θα οικοδομήσει το Ναό, ενώοι Μεμονίδες Ιουδαίοι θεωρούν ότι πρέπει πάντοτε και πριν από την εμφάνιση του «Μεσσία», να γίνονται προσπάθειες για την ανοικοδόμησή του.

Υπάρχουν όμως και άλλοι που πιστεύουν ότι πιο σημαντικό είναι να παρουσιαστεί ο Ναός σαν ένα μεγάλο βήμα προς μια «πνευματική παγκοσμιοποίηση», παρά σαν μία εθνική επιχείρηση…
Το παράξενο είναι ότι εκτός από τους Ιουδαίους μεγάλο ενδιαφέρον για το χτίσιμο του Ναού έχουν οι λεγόμενοι «χριστιανοί σιωνιστές». Τέλος υπάρχουν σοβαρές πληροφορίες ότι το κτίσιμο του Ναού αποτελεί επιδίωξη και των Μασόνων, οι οποίοι ανυπομονούν να παρουσιάσουν το «νέο» χριστό..(βλ. «Ο ναός της Μασονίας είναι το σπίτι του Χριστού» (Edward Waite,«A New Encyclopedia of Freemasonry and of Cognate Instituted Mysteries: The Rites, Literature and History»,1970).
Παρακάτω μασονικό μνημείο στην μέση του δρόμου (!) στο Eliat του Ισραήλ, κοντά στα σύνορα με την Αίγυπτο.

Σύμφωνα με την Ιουδαϊκή θρησκεία, ένα στοιχείο που πρέπει να έχει ο Μεσσίας, είναι να φέρει την «παγκόσμια ειρήνη»… Θα είναι, όπως λένε,ένας ηγέτης που όμοιό του δεν γνώρισε το ανθρώπινο γένος…Κάτω από την καθοδήγησή του θα εμπνεύσει ολόκληρο τον κόσμο να αλλάξει πορεία…
Τα νέα περί κτισίματος του Τρίτου Ναού σίγουρα θα πληθήνουν.

Κρατήστε μόνο στο μυαλό σας, ότι σύμφωνα με την κρατούσα άποψη, για τους χριστιανούς η ανοικοδόμηση του Τρίτου Ναού θα γίνει από τον «Άνθρωπο της Αμαρτίας», τον επερχόμενο Παγκόσμιο Κυβερνήτη, τον Αντίχριστο.
«Και κατόπιν (ο Αντίχριστος) θα οικοδομήσει το Ναόν στα Ιεροσόλυμα και θα τον ανυψώσει ταχύτητα και θα τον αποδώσει στους Ιουδαίους» (Αγίου Ιππολύτου ΒΕΠΕΣ 6,285)
* Ο Ιωάννης Αθ. Μπαλτζώης είναι Αντιστράτηγος (ε.α.) και πρώην Ακόλουθος Άμυνας Τελ Αβίβ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου